Artikel

Naamgeving
De Verenigde Oost-Indische Compagnie heeft gedurende haar bestaan een groot aantal schepen laten bouwen, gekocht, gehuurd of verhuurd.
Al die schepen kregen een naam. De VOC-kamers van Hoorn, Enkhuizen en ook Amsterdam gaven hun schepen graag de naam  van een plaats in West-Friesland. Zowel steden als dorpen kwamen aan bod. Denk bij de dorpen aan Abbekerk, Spanbroek, Binnenwijzend, Zijpe, Westwoud, enzovoort, en bij de steden aan Alkmaar, Hoorn, Medemblik en Enkhuizen. Ook Schagen werd niet vergeten. Zo komen we een drietal schepen tegen die bij de doop de naam van ons stadje Schagen kregen.
De uitgebreide VOC-archieven vermelden van deze schepen ook de reizen die ze maakten en de naam van de schipper die het bevel voerde.

Lijst met namen van VOC-schepen

Fluitschip Schagen (1)

Model van een fluitschip - Afbeelding, Stichting Behoud van 't Oud

Fluytschip







Gebouwd in Amsterdam in 1633 
Gebruik: VOC, kamer van Amsterdam, afgelegd in Batavia in 1644.
Laadvermogen: 100 last (200 ton)
Bemanning: 55 koppen

Het fluitschip ontstond in 1595 naar een idee van de Hoornse koopman Pieter Jansz. Liorne. Vanwege de tol die voor de doorvaart van de  Sont geheven werd verzon hij een ontwerp dat de tolheffing verlaagde. De tol werd namelijk berekend volgens een formule gebaseerd op de breedte van het dek. Daarom werden de fluiten van de 17e eeuw gebouwd met sterk ingehaalde boorden. Op de schepen die naar de Oost voeren was dat echter een groot nadeel, want op die route droogden de zijkanten zodanig uit dat het breeuwwerk eruit viel en de hitte binnen het schip ondraaglijk werd. In 1669 werd er echter een nieuwe berekening geïntroduceerd. Vanaf toen werden de dekken van de fluiten breder.
Fluitschepen hadden woon- en slaapvertrekken die gedeeld werden door de gehele bemanning. De fluit had drie masten. De grote mast en de fokkemast hadden elk twee razeilen, beide trapeziumvormig en vrijwel gelijk in grootte. De beide masten waren hoger dan gebruikelijk waardoor er een aanzienlijk zeiloppervlak werd gevoerd. De bezaansmast had een langsscheeps latijn zeil, de boegspriet een blindzeil. Een galjoen ontbrak bij de op het Noorden varende fluiten. Om hout te kunnen laden hadden die achter een gat, de houtpoort. De fluitschepen die voor de zuidelijke routes werden gebouwd, kregen meestal wel een galjoen (zie afbeelding) en ook meer sierwerk. NB: een galjoen is een voor de boeg uitstekende uitbouw.
Het smalle dek met korte loopafstanden, het eenvoudige zeilplan en een praktische opzet van staand en lopend tuig maakten de fluit een zeer goed, met kleine bemanning te varen schip.
De bewapening van de fluit was vooral defensief opgezet. Het schip had doorgaans slechts enkele stukken geschut, gewoonlijk op het overloopdek. De achtersteven bood door vorm en indeling weinig mogelijkheden voor het opstellen van zwaardere stukken. Vanwege de lading was het schip een potentieel doelwit. De sterk inspringende boorden van het schip bemoeilijkte pogingen tot enteren. Mocht dat toch lukken, dan kon de bemanning zich terugtrekken in kampanje en bakverblijf. Alle luiken en deuren waren met ijzeren banden verstevigd en konden van binnen worden afgesloten. Schietgaten, kruiselings aangebracht in kampanje en bak, maakten het de bemanning mogelijk zich met musketten tegen vijanden op het smalle dek te verweren.
De fluit werd gedurende de gehele bestaansperiode van de VOC intensief ingezet, voor de reizen tussen Nederland en Oost-Indië en voor de verbinding tussen de handelsposten in de Oost. Gedurende ruim twee eeuwen werd dit type gebouwd, zonder dat principiële verbeteringen nodig bleken. De belangrijkste wijzigingen in de loop van de tijd waren de invoering van een kruiszeil, bramzeilen en stagzeilen, om de snelheid op verre tochten op te voeren. 

Geschiedenis
In december 1632 werd door de Heren XVII besloten dat de retourschepen Nassau en Wezel van maart 1633 begeleid moesten worden door drie fluitschepen die voor de proviandering tijdens de reis moesten zorgen. Kennelijk was het moeilijk geschikte schepen te vinden, want uiteindelijk ging alleen de Schagen mee. De Schagen bleef na haar eerste uitreis in de Indische wateren dienstdoen. 

Reisgegevens
vertrek op        van                  naar                aankomst op               schipper
23/03/1633       Texel                Batavia            11/09/1633                   Jacob Fransz. Brant
10/01/1634       Coromandel      Batavia            08/02/1634                  Jacob Fransz. Brant
28/06/1634       Batavia             Hirado (Japan) 03/10/1634                  Sac. Fransz Brant 
Via Pehou; aankomst 07/08/1634 en Taiwan; aankomst 21/08/1634, vertrek 25/08/1634
03/12/1634       Hirado (Japan)  Batavia            01/01/1635                  Sac. Fransz. Brant
Via Pehou; aankomst 20/06/1636 en Taiwan; aankomst 25/06/1636, vertrek 15/08/1636
02/11/1636       Hirado (Japan)  Batavia            12/12/1636                  Theunis Jansen 
Via Taiwan; aankomst 10/11/1636, vertrek 26/11/1636

Spiegelretourschip Schagen (2)
Replica van een Spiegelretourschip (Batavia) - Afbeelding, Batavialand

Spiegelretourschip Batavia

   

De Schagen (2) werd gebouwd in 1753 in Hoorn
Vanaf 1753 in gebruik bij de VOC-kamer van Hoorn, afgelegd op 31 december 1775 in Indië. 
Lengte 140 voet 
Laadvermogen 440 last (880 ton)
Bemanning 237 – 298 koppen

Het retourschip of spiegelretourschip is het belangrijkste scheepstype. Qua uiterlijk verschilden de spiegelretourschepen niet veel van de oorlogsschepen van de Republiek. Zij waren over het algemeen bewapend met hetzelfde type kanon, maar dan minder in aantal. In tijden van nood konden deze schepen dan ook worden afgestaan aan de Admiraliteiten, zoals tijdens de Engelse oorlogen.
De grootste schepen van de Compagnie waren voorzien van een zonnedek voor de kampanje en een luchtververser op het halfdek. Voor schepen die de tropen bevoeren beslist geen overbodige luxe.
De spiegelretourschepen hadden een grote laadcapaciteit en konden geschikt gemaakt worden om passagiers te vervoeren.
Het waren driemasters, waarvan de fokke- en grote mast onder-, mars- en bramzeilen voerden; de bezaansmast was getuigd met een kruiszeil en een langsscheeps latijnzeil. Aan de boegspriet werd een blindzeil gevoerd. Kenmerkend voor deze schepen is het galjoen, dat in de loop van de 17e eeuw van 1/5 scheepslengte werd teruggebracht tot 1/8 en minder. Vanuit het galjoen werden de zeilen van de boegspriet bediend. NB: een galjoen is een voor de boeg uitstekende uitbouw. 
De retourschepen werden door het dagelijks bestuur van de VOC in 1614 verdeeld in drie klassen. De grootste had een lengte van 150 voet (42,45 meter), daarna kwam die van 138 voet (39,05 meter) en het kleinste was 130 voet (36,80 meter). In 1626 werd overeenstemming bereikt over een grotere lengte van 160 voet (45,28 meter). De VOC-kamer van Zeeland mocht bij uitzondering tot 170 voet (48,11 meter) bouwen.

Geschiedenis
De Schagen (2) maakte in 1763 deel uit van een extra equipage van zeven schepen (Giesenburg, Lekkerland, Duinenburg, Huis ten Donk, Gouverneur-Generaal, Schagen en Stralen), naast de eerder vastgestelde equipage van 26 schepen, waarvan er vijf bestemd waren voor Ceylon. Deze schepen moesten zoveel mogelijk soldaten meenemen vanwege de oorlog met de Koning van Kandy.

Reisgegevens 
vertrek op    van                 naar               aankomst op           schipper
18/08/1754       Texel                Batavia            28/02/1755                   Jacob Leertouwer 
via Kaap de Goede Hoop; aankomst 03/12/1754, vertrek 20/12/1754
19/01/1757       Batavia             Texel               20/07/1757                   Klaas Ariensz. 
via Kaap de Goede Hoop; aankomst 11/04/1757, vertrek 26/04/1757. NB: aan de Kaap bestond de bemanning uit 109 koppen. 
07/10/1758       Texel                Batavia            17/06/1759                   Klaas Ariensz. 
via Kaap de Goede Hoop; aankomst 29/01/1759, vertrek 02/03/1759
01/11/1759       Batavia             Texel               12/06/1760                   Klaas Ariensz. 
via Kaap de Goede Hoop; aankomst 12/01/1760, vertrek 19/02/1760
19/04/1761       Texel                Batavia            24/09/1761                   Klaas Ariensz. NB: Kaap de Goede Hoop is niet aangedaan
02/11/1761       Batavia             Texel               02/06/1762                   Klaas Ariensz. 
via Kaap de Goede Hoop; aankomst 07/01/1762, vertrek 01/02/1762
01/09/1763       Texel                Batavia            22/09/1764                   Klaas Ariensz. 
via Kaap de Goede Hoop; aankomst 30/12/1763, vertrek 23/01/1764
17/01/1766       Bengalen          Texel               04/08/1766                   Klaas Ariensz. 
via Kaap de Goede Hoop; aankomst 19/04/1766, vertrek 04/05/1766
21/09/1767       Texel                Batavia            06/05/1768                   Laurens Sprengler 
via Kaap de Goede Hoop; aankomst 25/12/1767, vertrek 27/01/1768
02/11/1769       Batavia             Texel               09/05/1770                   Frederik Wielard 
via Kaap de Goede Hoop; aankomst 15/01/1770, vertrek 04/02/1770
25/06/1771       Texel                Batavia            16/05/1772                   Leendert van Koopstad 
via Kaap de Goede Hoop; aankomst 16/11/1771, vertrek 30/01/1772

 
Spiegelretourschip Schagen (3)
Replica van een Spiegelretourschip (Amsterdam) - Afbeelding, Stadsherstel Amsterdam

Spiegelretourschip Amsterdam

De Schagen (3) werd gebouwd in Hoorn in 1785  
Vanaf 1789 in gebruik bij de VOC-kamers van Hoorn en Enkhuizen  
Vermoedelijk verkocht in 1791 in Batavia. Het schip heeft derhalve maar een korte tijd gevaren. 
Lengte 140 voet 
Laadvermogen 440 last (880 ton)

Geschiedenis
De Schagen (3) is alleen gebruikt voor vrachtvervoer tussen Hoorn/Enkhuizen en Batavia 


Reisgegevens
Vertrek op       Van                  Naar                Aankomst op              Schipper
03/03/1789       Texel                Batavia            03/08/1789                   Pieter Stokbroo
Via Kaap de Goede Hoop, aankomst 27/05/1789, vertrek 10/06/1789
17/01/1790       Kanton             Texel               03/08/1790                   Pieter Stokbroo            
Via Kaap de Goede Hoop; aankomst 21/04/1790, vertrek 04/05/1790
20/02/1791       Texel                Batavia            12/09/1791                   Justinus Philippus Man
Via Kaap de Goede Hoop, aankomst 29/05/1791, vertrek 24/06/1791