Artikel

Sinds de bouw in 1865 was het treinstation Schagen alleen te bereiken via de Stationsweg. De Spoorlaan, de Nijverheidsstraat en de Landbouwstraat bestonden nog niet. Wie op de Dorpen woonde moest een eind om. Dat moesten ook de bewoners van Grotewal, Haringhuizen en Hogebieren en de dorpen verder ten zuid-oosten van Schagen. Gekomen aan de zuidelijke spoorwegovergang waren zij hemelsbreed slechts enige honderden meters van het station verwijderd. Maar er lag daarheen geen weg, enkel weiland. Zij moesten via de route Dorpen-Baghijnenlaan-Gedempte Gracht-Molenstraat. Boeren en handelaren die vee op de trein wilden zetten, konden niet anders dan hun koeien langs dezelfde omweg door Schagen te drijven.

spoorlaan 1Op 31 oktober 1886 richt het raadslid C. Asjes, ondersteund door 80 inwoners van Schagen, Barsingerhorn, Oude Niedorp, Nieuwe Niedorp en Winkel, een petitie aan de minister van Waterstaat, Handel en Nijverheid om van Rijkswege een weg aan te leggen van de zuidelijke overweg naar het station. Het duurt een paar jaar alvorens de kwestie op de agenda komt van de Tweede Kamer. In 1889 schrijft de minister tot de aanleg te zijn genegen, 'mits het benoodigde terrein voor billijken prijs is te krijgen en de gemeente Schagen den weg in beheer overneemt.'

De gemeente klopt aan bij de landeigenaren. Dat zijn er twee, het Gereformeerde Weeshuis en de heer Jut. De regenten van het weeshuis zijn bereid 730 m2 van hun land af te staan tegen 35 cent per m2, een acceptabele prijs. Van de heer Jut wil de gemeente 1.570 m2. Maar hij vraagt per m2 het dubbele en geen cent minder. Even dreigt een patstelling, maar al gauw biedt het Rijk aan om Jut halverwege tegemoet te komen. Voor de nog ontbrekende fl. 275 doet Schagen een beroep op de ondertekenaars van de petitie, zoals voor publieke aangelegenheden wel vaker particuliere begunstigers werden gezocht. Binnen een maand is het geld er en wordt de koop met Jut gesloten. Op 2 april 1890 komt de goedkeuring van het ministerie binnen. De tweede toegangsweg naar het spoorwegstation wordt voltooid in 1891. Huizenbouw blijft nog lang uit aan de nieuwe buitenweg. Pas als in 1906 de Regentenstraat is aangelegd, verrijzen aan weerszijden van de nieuwe straathoek enige woningen. De verdere bebouwing komt gefaseerd tot stand tussen 1922 en 1934.

spoorlaan 2De naam van de weg blijft lang in het vage. Hij wordt Verlengde Stationsweg genoemd, of kortweg Stationsweg, maar ook Nieuweweg. Deze verwarring blijft duren tot 1922. Dan stellen b. en w. de gemeenteraad voor de Nieuweweg om te dopen tot Spoorlaan. Raadslid Helder sputtert nog wat tegen, want 'het is geen laan, het is een weg met boomen erlangs.' Hij blijkt een kniesoor. Zonder hoofdelijke stemming krijgt de Spoorlaan zijn officiƫle naam.

 

 

 

spoorlaan 4