Artikel

De makelaar van Schagen

Na een optreden in 1967 in het in die tijd veelbekeken televisieprogramma van Willem Duys - Voor de vuist weg - werd de blonde Martine Bijl (geb. 19 maart 1948) tot ver over de grenzen bekend en beroemd met het liedje De Makelaar van Schagen, klik op Liedje 
Foto: Nationaal Archief

Martine Bijl afb. 1

 

Het liedje werd voor Martine geschreven door Dick Schallies en op muziek gezet door Henk van der Molen, met wie ze later een relatie had. Het liedje was niet alleen populair in Schagen en omstreken. Zelfs de Belg Louis Neefs schreef een muzikale reactie op dit succesnummer, klik op Martine van Louis Neefs 

Foto: Nationaal Archief

NL HaNA 2.24.01.05 0 931 0293.tjp


Wie was die makelaar?
In een interview van Martine Bijl met de journalist Jan Vriend - in het Noord-Hollands Dagblad van 5 september 1998 - spreekt Martine over een bezoek dat zij ooit aan Schagen bracht. Ik zing 'de Makelaar van Schagen' niet meer. Het liedje past niet meer bij me. Het is repertoire voor een meisje van 18 en niet voor de Martine van nu. Maar ik heb niets tegen Schagen hoor. Integendeel, ze hebben me daar eens met een koetsje rondgereden. Heel schattig allemaal. De mensen maar zwaaien. En ik terugzwaaien natuurlijk. Ik voelde me net de koningin. Samen met die makelaar. Maar hoe die ook alweer heette….


In Schagen werd altijd al beweerd dat die makelaar Bart van Kampen was. Bart was ooit makelaar in Schagen. Later werd hij de oprichter van de Zwarte Markt in Beverwijk, die inmiddels is uitgegroeid tot de Bazaar. Hij was ook voorzitter van de club die in het kerkje van Valkkoog culturele evenementen organiseerde. Daar zou Martine ooit een optreden hebben verzorgd.

Foto: Buitengewoon Noord-HollandBart van Kampen

Naar eigen zeggen heeft Bart van Kampen Martine bij twee evenementen ontmoet. De eerste keer bij haar optreden in Valkkoog en de tweede keer op een congres in Vlaanderen waar ze het liedje over de makelaar ook ten gehore bracht. Ik heb ademloos geluisterd. Het was of ze het speciaal voor mij zong. Het was ook zo’n mooie en lieve vrouw.

Maar is het lied nu echt voor makelaar van Kampen geschreven? Ik moet je teleurstellen. Het liedje is van 1966 en ik ben pas in 1970 met mijn makelaardij begonnen. Achteraf had ik er spijt van dat ik het kantoor niet ‘Makelaar Jansen in Schagen’ heb genoemd. Er was toen geen makelaar zo bekend als makelaar Jansen in Schagen. Het liedje was ook erg goed voor het imago van de makelaars, dat werd weer eens lekker opgepoetst en daar waren we best blij mee.


Toch nog maar eens terug naar Martine. Ja, ik kan me van Kampen nog wel heel vaag herinneren. Maar de makelaar waarmee ik in het koetsje zat heette toch echt anders dat weet ik bijna zeker
Na enig nadenken. Kan het makelaar Vis zijn?


Bert Vis, inmiddels niet meer onder ons, blijkt dus de enige echte makelaar van Schagen die met Martine naar het volk mocht zwaaien. In het interview herinnert hij zich haar bezoek nog als de dag van gisteren. Het was begin september 1969. Er was een heleboel volk op de been omdat er veel was georganiseerd om de oprichting van het open jeugdwerk op te luisteren. Ook burgemeester Wognum was erbij. In de tuin van mijn kantoor heeft Martine toen het liedje gezongen met Henk van der Molen op gitaar en Louis van Dijk op de piano. Het was hartstikke gezellig. De Schager Courant sprak van een geweldig enthousiasme onder de Schagenaars. 

Van Bert Vis is helaas geen afbeelding beschikbaar.

Bij haar optreden was Martine 21 jaar. Drie jaar daarvoor, in 1966, had zij de Makelaar van Schagen op de plaat gezet.

Blijft de vraag waarom de tekstdichter Dick Schallies de makelaar nou juist uit Schagen liet komen. Martine weet het antwoord, daar kan ze kort over zijn. Die naam rijmde gewoon lekker.

Martine groeide uit tot een groot kunstenares die uitblonk op allerlei terreinen. Op 30 mei 2019 overleed ze op 71- jarige leeftijd.

 

De makelaar van Schagen (tekst: Dick Schallies / muziek: Henk van der Molen)

Er stond in een bos een oud huisje te koop 
Het was zo te zien al geschikt voor de sloop 
Met muren van stammetjes, vol vochtige zwammetjes 
Er stond op een bordje: 'Bevragen 
bij makelaar Jansen in Schagen' 
Ik hoopte dat Jansen niet meer zou bestaan 
En ben toen brutaalweg naar binnen gegaan 

Daar in het groene bieze-bieze-bos bieze-bieze-bos 
Daar in het groene bos 

 

Het bordje verbrandde ik in 't fornuis 
Zo werd ik heel stiekem de baas van dat huis 
Ik boende de tegeltjes, en voerde de egeltjes 
Maar toch bleef er iets bij mij knagen 
Vanwege die Jansen uit Schagen 
Ik keek soms wat bang naar de makelaar uit 
Want geld had ik niet, zelfs geen enkele duit 

Daar in het groene bieze-bieze-bos bieze-bieze-bos 
Daar in het groene bos 

En eens op een dag kwam een man uit het bos 

Met ogen vol gloed, op z'n wangen een blos 

Hij stond wat te stamelen en moed te verzamelen 
Hij zei: "Mag ik u even plagen 
Mijn naam is Jan Jansen uit Schagen 
Hoe denkt u uw schuld nu aan mij te voldoen" 
Ik zei: "Ik ben arm, mag 't ook met een zoen" 
Daar in het groene bieze-bieze-bos bieze-bieze-bos 
Daar in het groene bos 

 

De makelaar trok nog die dag bij mij in 
De zoen van die middag was 't prille begin 
Van een tuin vol met stemmetjes en een waslijn vol hemmetjes 
Wat kan ik als vrouw nog meer vragen 
Van makelaar Jansen uit Schagen 
Ons huisje eerst louter geschikt voor de sloop 
Is nu voor geen goud meer te huur of te koop 

Hier in het groene bieze-bieze-bos bieze-bieze-bos 
Hier in het groene bos